magamon kezdem

MÁV-kalandok három gyerekkel

2021. június 25. - kanyika

Az első óra a Balatonra menet általában könnyen elzakatol, a második már döcögősebb, az utolsó félóra irgalmatlan. Az alábbiakban saját élményekre támaszkodva azt vizsgálom, mennyiben éri meg „zöld” vagy legalábbis autómentes családnak lenni a mai Magyarországon, illetve, hogy milyen az általános közhangulat a MÁV-járatokon.

Háromnegyed óra békávézás a Déliig, sok csúszós banánhéjjal. A reggeli csúcsban drámaian szétszakad a család, a nagyokat nem is látom a tömegben, felváltva ülök vagy állok a kicsivel a karomban/hátamon/fejem tetején. A hordozóba tevős, „hátradobós” figuránál sok megrökönyödött pillantás, a maszkom alatt már pókerarc. Sír az egyéves, egy bácsi előzékenyen csokoládét nyújt. A vonatútra mindeközben csak másodosztályú jegy kapható, pedig a kiszámíthatóan bekövetkező közkedélyborzolás elkerülését hajlandó lennék megfizetni. Nyilván indulás előtt öt perccel érkezünk, a régi típusú gyorsvonat (csütörtök van!) tömve. Mondom a kalauznak kevés mamipressziót sem mellőzve, hogy én bizony szabad hely híján föl nem szállok, mert álltam már ugyanennyi gyerekkel egészen a Velencei-tóig. Választhatom még, mondja, a személyvonatot, aztán az átszállást – babakocsival, sporttáskával, három gyerekkel – Fehérváron vagy a két óra várakozást a következő balatoni járatig. (Két óra alatt vajon hányszor hangzik majd el a nagyok szájából a „mikor indul már a vonat?!”, fut át az agyamon.) Nem baj, a tele vonat nélkülünk indul, mi meg elütjük az időt mindenféle szöttyögéssel – a padokkal és árnyas, zöld területekkel gazdagon ellátott – Déliben, 40 fokban.

img_20210605_182639.jpgA következő járat minden várakozást felülmúlóan kényelmes, csak a miénk a fülke, van függöny, ennek köszönhetően intim terünk! Ezenkívül szabályozható légkondi, konnektor, nyugat-európai életérzés. Ennél már csak az emeletes vonat menőbb, amivel a Dunakanyarból jöttünk. A sors vagy a MÁV fintora, hogy arról, milyen vonatot kapunk épp, már leselejtezésre váró, méltatlan körülményeket kínáló fapados vagy fancy járatot, a honlapon előre nem tájékozódhatunk, szerencse kérdése. Ezúttal szerencsénk van: az ülések nem feltétlenül rendeltetésszerű használata, az egyéves más körülmények között ugyebár botrányos szoptatása senkinek nem szúr szemet, az olykor felcsavart hangerő sem sért fület. Megérte kivárni. Baba- és anyabarát cég a MÁV, dőlök hátra, míg meg nem érkezik a kalauz, aki szigorúan (és ó, borzalom, „asszonyomnak” szólítva) maszkhúzásra szólít a fülkefényben. Talán a vonatfülke ajtaján is lehetne belépés előtt az érkezési szándékot jelezni, adok hangot nemtetszésemnek már a szájzár alatt. Az online jegy – mindenkinek ajánlom, 10% kedvezmény, zero waste – leolvasása után a babakocsi lesegítésére megnyugtató ígéretet kapok (ennek eszközléséhez asszertív kommunikációt alkalmazok).

img_20210617_123302.jpgAz első óra általában könnyen elzakatol, a második már döcögősebb, az utolsó félóra irgalmatlan. Az előzetes intézkedések ellenére a vonaton rendre mindenkinek ki kell mennie, ami azt jelenti, hogy a babát hátamra kapva, a kézfertőtlenítőt és a mindenféle eü-papírokat hónom alá csapva kísérhetem a szűkös, sínsemmibe tátongó vécébe a nagyobbakat, a kislányt a művelet közben értelemszerűen a karomban tartva. Egységben a család, „where we go one, we go all”. Ezen a járaton – ritka! – semmiben nincs hiány, ami az ügyes-bajos dolgok elvégzéséhez kell. Most jön csak a java, kezdődik a klasszik „mikorérünkmároda”. Mindent bevetek, buborékfújó, dédi tavalyi 90. szülinapi lufija, világító kisautó – mint valami bűvészkalapból, bújnak elő a tárgyak a táskámból. Az értelmesebb játékokra, mint a találós kérdés, kártyajáték, a gyerekek a nyaralás előtti izgalom miatt értelemszerűen alkalmatlanok. A cirkusz után jön a kenyér, vagyis a fapados vonatos uzsonna, melynek eredményeként – minden igyekezetem ellenére – a tér vállalhatatlanná változik. De legalább csönd van. Utána negyedórás takarítás következik. A kaja után kultúra: a Móra Kiadó olvasásnépszerűsítő applikációja a telefonomon, mely vagy nem elég hangos, vagy elnyomódik, vagy unalmas, vagy valaki „direkt eltakarja” stb. A baba közben beadja az unalmast, mindent a földre dobál, végül magát is. Mindennek eredményeként elhagyunk egy cumisüveget és (még fájóbb) a környezettudatos kávéspoharamat. De ezt már csak leszállás után állapítom meg, mikor az – egy talpalatnyi árnyékot sem adó – állomáson a vonatról lekászálódunk. Integetünk, a babakocsit nagyon szolgálatkészen odatolják, mi meg toljuk tovább a strandra. Egy ilyen út után jár a csobbanás!

img_20210530_095254.jpgRöviddel ezután családi alkalomra szállítanak bennünket kocsival, a kicsi a gyerekülésben fél órán keresztül, spirálisan belepörgetve magát az állapotba sír, pedig itt is mindent (végül rövid időre szabálysértést is) bevetek. 1:0 a szabad mozgásteret biztosító vonat javára. Dugóba is kerülünk – igaz, a szegedi gyors meg attól lassul, hogy valaki rosszul lesz és mentőt várunk, sőt akkor, ha jól emlékszem, a családtagokon kívül négy darab idegennel ültünk egy fülkében, így inkább 1:1. Ne feledjük azonban, hogy nem az állomástól kell számítani az utat, hanem hazulról, vagyis a BKV-s kalandokat is hozzáadva a MÁV-osokhoz, ezzel, valamint a föntebb emlegetett autóút várakozáson felül pozitív visszaútjával (amit végigalszik a baba) 2:1 az autó javára. Anyagilag viszont mindenképp a vonatút éri meg jobban, főleg, ha a teljes család utazik (a MÁV már egy gyermektől 33% kedvezményt biztosít). 2:2. Ami az emelkedettebb szempontokat illeti, a széndioxid-kibocsátás jelentős mértékben alacsonyabb az utazáshoz vonatot használva (zánkai utunk alkalmával ez a megtakarítás 19,26kg CO2-t jelent). Ugyanakkor a stresszfaktor is számít, bár nem tudom, mi a mértékegysége, az viszont biztos, hogy terjed a levegőben és maszkon keresztül is átadódik egyik emberről a másikra…

Ismerek olyan egykori öt(!)gyermekes családot, melynek tagjai úgy nőttek fel, hogy mindig mindenhová vonatoztak, erre álltak rá, ehhez alkalmazkodva szervezték utazásaikat, megszokták és már semmi pénzért nem adnák az akkori – nyilván lehetetlen és vicces helyzetekkel teletűzdelt – élményeket. Az új időkben az általános retorika – főleg, ha már család is van – az, hogy „kocsi nélkül nem lehet”. Hogy legyen okos a saját és szerettei határait is figyelembe vevő, környezettudatosságra törekvő szülő? Ne alkudjon, és a „hippi” családmodellel azonosuljon? Egy ilyen (gyakorlati értelemben) terhelt élethelyzetben az egyszerűsítés is szempont, márpedig egy autó azért jelentősen leegyszerűsíti az A-ból B-be való eljutást. Maradnak tehát a kérdőjelek és a jelenbeli élmények konstruktív kipufogásai. De természetesen a fő kérdés nyilván a legtöbbekben most is az, hogy egyáltalán, három gyerekkel miért nem marad otthon?!?! Miért keresi a bajt, miért megy oda?!

A bejegyzés trackback címe:

https://magamonkezdem.blog.hu/api/trackback/id/tr6716604500

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

neet 2021.06.26. 20:49:24

30 év vonatozás, bkv-zás, stb után lett elegem és jogsim, úgy érzem, most "jár" 30 év kellemesebb autózás. Még a felénél sem járok, majd beszámolok szűk 20 év múlva.
Amire én emlékszem: háztól házig 5 óra a Balaton a közösségi kombóval, autóval 2.
Autóval random indulás, kutya is befér, és legutóbbi számolásom eredménye még az volt, h 3 embernél már megérte a kocsi anyagilag is. Szigorúan benzinnel számolva, a kocsin már nem tud semmi amortizálódni. XD

Én is zöld vagyok, de nem a magam ellensége. Én másban zöldülök, ebbe most nem mennék bele, az öko lábnyomom az átlag alatti (ha hihetek a netes kiszámolósoknak).

Rambo Janos 2021.06.26. 20:56:50

Van annak egy kellemes baja, hogy szetcseszed az uleseket, disznoolat hagysz ott a pulyakkal majd minositgeted a mavot.

Ziu9 2021.06.26. 21:29:38

Nem régóta tartozom a gyerekesek közé, és korábban a fél országot becsavarogtam tömegközlekedéssel. Szóval, átérzem az eszközválasztási dilemmát, magamról sem tudom még, pár év múlva hogyan fogok a kérdésre tekinteni. :)

Az nekem szerintem egy nagy könnyebbséget jelent, hogy nem "sima" utasként kell útnak indulnom, hanem alaposabban ismerem a közlekedési hálózatot, az ott közlekedő járműveket, stb. Ez azért nagy biztonságérzetet adna, még ritkán járt útvonalon is.

Az első tapasztalatokat most gyűjtjük. Ennek alapján, a városi közlekedésben nekem a parkolóhelyekért való küzdelem olyan stresszforrást jelent, ami felülmúlja a babakocsival rallyzást, alattomos padkák, és korábban soha észre nem vett utcabútorok között. Szóval, szerintem nagyobbrészt maradunk majd a busznál, villamosnál. :)

Távolsági forgalomban egyelőre inkább az autó, a hosszabb utazáshoz szoktatás a cél, de ha megy a több óra is, meg növekszik majd a gyerkőc, mi meg szerzünk rutint, fokozatosan szeretnénk visszatérni a tömegközlekedéshez. Főleg ha nő a mozgásigénye, a vonatozás akár jobb is lehete. És az n+1-edik ivadék(ok)nál aztán lehet újra tervezni a megvalósítást. :)

És ugye ez csak pasi szemmel tett megjegyzés, de nagyon nem mindegy, az anya is hogy éli meg, ha közben bármi gond van (hiszti, szoptatás, stb.), és az utasok esetleges reakciói ilyenkor lepattannak róla, vagy sem. Pl. az unokahúgomat (kb. 4-5 évesen) vittük egyszer vonattal, ő is jól belefáradt egy balatoni napba, aztán Csajágnál belealudt a szomszéd ülésen utazó hölgy ölébe, és úgy is maradt Kelenföldig. Tök lazán vette a dolgot, mi meg örültünk ennek. A másik véglet, amikor meg nagyon élénk egy gyermek, és a szülő esetleg nem veszi a lapot, hogy kicsit sok amit leművel.

Dee_ 2021.06.26. 22:27:32

Nálunk a legrosszabb utazás háztól házig 5 óra volt, MÁV, BKV, Volán. Akkor még két pici gyerek (4 és 2 éves) és egy kutya. Rendkívül türelmesek és ügyesek. De ez már sok volt. Hőség, épp rájuk sütött a nap és az egyetlen, ahol helyünk volt (vagyis csak a kicsiknek először) ott a levegő sem járt. Iszonyú volt. Utálom azt a bizonytalanságot, hogy vagy szuper a vonat, vagy pokol, és ezt előre nem tudhatod. A Volánbuszokkal ugyanez...

A Joda visszatér 2021.06.26. 23:16:06

A fejlett Japán:

www.youtube.com/watch?v=E7kor5nHtZQ

Vajon a fehér kesztyűs bácsik kapnak kalóriapénzt? :)

Real_Time 2021.06.27. 07:13:56

@neet: Az a helyzet a zöldülés befektetés nélkül nem megy, márpedig a magyar vasúti infrastruktúra az egyik legroszabb az EU-n belül, sok helyen a 70-es évek szintjén áll. A járműállomány pedig még öregebb, ugye nem kell mondanom milyen autók jártak a 70-es években? Tehát ez kb. olyan mintha ma is még ugyanazokkal járművekkel közlekednénk. Igaz ugyan hogy egyre több új jármű is megjelenik a vasútnál, de a pályafelújítások még több időt és pénzt követelnek meg a járműbeszerzéseknél is. Ausztriában vagy németben például a 70-es évektől máig háromszor cserélődött le a járműállomány, az utóbbi években már inkább a negyedik generációs járművek érkeznek. A regionális közlekedésre használt pályáknál cél a 160km/h, mellékvonalak esetén 80-10km/h. Új pályák építése arrafelé már a gyorsvasúti hálózatra fókuszál, 300km/h sebességre építve. Folyamatos karbantartás van, tehát a pályákon többnyire állandó lassújelek vannak, mikor hibát észlelnek akkor kijavítják azt rövid időn belül. Idehaza mikor hibát észlelnek akkor kirakják a lassújel táblát, aztán egész évben ideiglenes lassújelekkel van tele a hálózat. Nyilván lehet EU-s pénzt behúzni, pályafelújításokra, de azért a nyugati példát látva érthető az a tény, hogy csak olyan felújításokra lehet támogatást kapni, amelyek a felújított pályát legalább 160km/h-ás közlekedésre teszi alkalmassá. Tehát a haza toldozgatásokra nincsen EU-s pénz, egy teljes felújítás pedig jóval több pénzt igényel. Ez a hazai vasút egyik "kerékkötője", vannak felújítások, de csak lassan haladnak. Aztán nyugaton utazgatva az összes magyar el van ájulva hogy 200-al viszi őket a vonat, miközben arrafelé immáron 30 éve a menetrendszerinti nagysebességű vasúti közlekedés teljesen megszokott.

Sir Gombóc 2021.06.27. 09:01:47

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: hülye vagy birka! Sokan felnőttek így és még sokan fel is fognak.

Sir Gombóc 2021.06.27. 09:07:40

@Real_Time: Ausztriában, Németországban, de még Svájcban sem cserélték le 3x a vasúti jármű parkot. Ott is járnak akár 50 éves járművek is felújítva. Egy vasúti jármű élettartama nem hasonlítható a személygépkocsiéhoz, jellemzően 30-40 évvel számolnak. Jobban sikerült konstrukciók akár tovább is üzemben tarthatók.

Muhammad Balfas 2021.06.27. 09:17:15

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Évtizedekig így történt, és nem lettünk lelki sérültek.

Muhammad Balfas 2021.06.27. 09:19:32

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Ebből is látszik, hogy mennyit javult az életszínvonal. A '70-es, '80-as években az volt a szlogen, hogy "kicsi vagy kocsi", míg ma az a közvélekedés, "hogyha kicsi, akkor kocsi".:)

Real_Time 2021.06.27. 10:05:35

@Sir Gombóc: Járnak 50 éves járművek ja, a tehervonatok élén...

Muhammad Balfas 2021.06.27. 10:34:50

@Sir Gombóc: Tkp. olyanok, mint Kossuth bicskája. A rendszeres kötelező karbantartások során szinte minden cserélve lett már benne.

Muhammad Balfas 2021.06.27. 10:50:19

@Real_Time: A tehervonatok mozdonyainak nagyobb tömeget kell vontatniuk.

kanyika 2021.06.27. 11:17:12

@Rambo Janos: Alighanem elkerülte a figyelmedet a következő mondat a szövegben, mely mondandódat irrelevánssá teszi, motivációját leleplezi: "Utána (vagyis az uzsonna után) negyedórás takarítás következik." Az üléseket meg 15 kg-os terheléssel (a gyermekeim nagy kihágása, hogy a 2 és fél órás út alatt néhányszor fölálltak rajtuk ) bajosan lehet károsítani.

Real_Time 2021.06.27. 11:20:53

@Muhammad Balfas: Nyilván, viszont nem 200-al, ezáltal nincsen feltétlenül szükség a nagysebességű vasúti biztosítóberendezés (LZB, ETCS) beszerelésére sem például, teljesen mások a ott a lényeges szempontok. A modern tehervonati gépeken van ugyanúgy minden, de egy ötvenés géppbe már nem építenek semmi ilyesmit bele.

Bébébé 2021.06.27. 11:54:34

3 gyerekkel mar 90% a kedvezmény! Vasút +1!

pkovaks 2021.06.27. 12:03:13

Hol volt a parod, miert nem ment veletek ? Ha ilyen kinlodas a vonatozas több gyerekkel akkor nem kell belekezdeni legközelebb...Gondolj bele ha mindenki letenne az autot (a zöldek eszement alma) es vonatra ulne akkor mekkora kupleraj lenne a vonatokon...Ha ebbe belegondolsz akkor meg nagyon jol jartatok most.

KissGecihuszár 2021.06.27. 13:23:03

szerény véleményem szerint, 50 leélt év és 32 évnyi "gyakorló" szgk, ill 27 év tgk vezetési tapasztalattal a hátam mögött annyit mondhatok, igen, sokszor jó, ha van AUTÓ (tehát nem vmi szar fostos kocsika, hanem nagybetűs AUTÓ, pl. az én jelenlegi Honda Accord 2.4i-m full extrás kivitelben már AUTÓ-nak mondható) , de csak azok vásároljanak és TARTSANAK FENN AUTÓT, akik ezt anyagilag minden további nélkül, azaz soha be nem következő folyó hó 24-e után már csak a tecsó gazdaságos "parizer"-re történő downgrade-lés mellett hó mint hó képesek egyrészt üzemanyagot tölteni még hó végén is, másrészt képesek kicsengetni az egy , már 6-8-10 éves autónál kötelezően betartandó 15 ezres, de jónéhány kocsi esetében már 10 ezres inspekciók bizony nem pár 10 rugós költségeit, illetve a kötelező, valamint egy, legalább lopásra fedezetet nyújtó teilcasco , illetve a teljesítményadó hónapra vetített összegét. Mivel én igen jó barátságban vagyok az egzakt számokkal, ezért azt mondhatom, hogy a Magyar ALKALMAZOTT társadalom alsó hangon 65% egész egyszerűen nem engedhet meg magának még egy átlag 1.2 TFSI Skoda Octavia, Opel Astra, VW Golf,Volvo V40, Peugeot 308, Honda Civic, Toyota Auris, vagy egy Dacia sandero-t sem, hogy most a 3. generációs Suzuki swiftről már ne is beszéljek, melyek még nem is mondhatóak nagycsalád barát autóknak, hiszen 3 gyerekkel + legalább 1 babakocsi, ilyen felfújható unikornis, olyan kis strand sátor, egyéb bisz-basz ezekbe a legnagyobb jóindulattal sem fér bele, max egy nagyobb combiba. 100 szónak is 1 a vége; aki amúgy nincs rászorulva a napi szintű autó használatra, csupán 1-1 nyaralás, esetleg havi 1 nagyobb kirucc erejéig lenne számára szükséges az autó , nos az inkább ne vásároljon és tartson fenn igen súlyos pénzekért AUTÓ-t, kocsit. Azt pedig feltünteti az Elvira is, ha pl. ide felénk, azaz a Balaton északi partjára alacsony padlós Flirtet indít, mely ugye momentán még csak 29-es frissen villamosított szakaszán, azaz Bp-B.füred közt közlekedik.

Sir Gombóc 2021.06.27. 14:28:19

@Real_Time: tévedés, nem csak azokon.

Rambo Janos 2021.06.27. 18:00:47

@kanyika: Nem kerulte el ahogy az sem, hogy vegul ket flakont is elhagytal, kovetkezeskepp sejtheto annak a takaritasnak az alapossaga. Nem kell osszecseszni es akkor takaritani sem ahogy szekre sem allunk de ezt ne kelljen magyarazni.

kmera 2021.06.27. 18:43:56

Ön-, gyerek, és közösségszívatás magasfokon. Azzal együtt, hogy támogatom, hogy a gyereket a társadalommal - és viszont - nem 18 éves korában kell összeismertetni, vannak ennek fokozatai, és határai. Rugalmasak is a kisgyerekek, és meg is taníthatók sok mindenre, ahogy lehet lazán kezelni sok mindent, de nálam ez a mutatvány most ott bukott, hogy két óra várakozásnak kitette a kölköket a poszter már induláskor, a 3/4 órányi BKV után. Hát, biztosan lehet így is. De MINEK?!

KissGecihuszár 2021.06.27. 19:03:32

@kmera: mint 50 évest, érdekelne, hogyan-miképpen ment ez az "átkosban", azaz a '70-es, '80-as, de akár még a '90-es években is, amikor nem volt 4 millió személyautó az országban és pont a kádár rezsimben is a nagycsaládosok voltak a társadalom azon , zömében csóróbb rétegei, akik nem rendelkeztek még egy lekoszlott trabival, kispolskival sem, tehát számukra már akkoriban is a BKV, MKV, SZKV, Volán, MÁV vállalatok álltak rendelkezésre, mint egyedüli opció, ha A pontból B-be kellett utazni.

Real_Time 2021.06.27. 19:06:01

@Sir Gombóc: Jah magyarba az egyetlen vonatbefolyásoló rendszer az ETCS az éberségin kívül, na így van hatvan éves gépekbe is. De az osztrák 1142-esbe már soha nem került beépítésre, ahogy a német 151-esbe se. De még a német kilencvenes években gyártott BR152-es sincsen ETCS-szel szerelve, mivel akkoriban még a technológia sem létezett, az ETCS viszont igen. Minek is szerelnék fel az ócska szarokat vele, mikor ott van a BR185, BR186, BR187, BR 189, BR182 Taurus, vagy a BR193-as Vectron is a tehervonatokra? Le vagy ragadva 1972-nél te is...

Real_Time 2021.06.27. 19:07:13

@Real_Time: De még a német kilencvenes években gyártott BR152-es sincsen ETCS-szel szerelve, mivel akkoriban még a technológia sem létezett, az *LZB viszont igen - javítva

A Joda visszatér 2021.06.27. 20:11:52

@Rambo Janos: Írta, hogy rendet tett. Nehéz kenyér az olvasás?

A Joda visszatér 2021.06.27. 20:15:25

@neet: _Sztem mostanában kerüld el a fővárost..Gernyó nem nagyon szereti az autósokat.:)

Real_Time 2021.06.27. 22:21:30

@A Joda visszatér: Ezek készültek a 70-80-as években kb. BR111-es fut még ma is, a képen az a vezérlőkocsi meg az osztrák 1044-es már kuka.

BOAR 2021.06.27. 22:49:18

@KissGecihuszár: Köszönjük az életvezetési tanácsokat.
Legalább már mindenki tudja, hogy egy hülye buzi vagy... :-)

kanyika 2021.06.28. 10:30:04

@pkovaks: Történetesen egyedülálló anyaként is jogot formálhatnék arra, hogy a gyermekeimet nyaralni vigyem a Balatonra. Hogy mindenki megnyugodjon: a párom feltett és levett a vonatról, szabadságot még nem tudott kivenni. A részletes leírások egy élethelyzet érzékeltetésére, ezzel párhuzamosan a sokszor össztársadalmi szinten (pl. a kommentszekcióban) csekély mértékben tapasztalható empátia felébresztésére szolgálnak, nem pedig panaszkodás tárgyát képezik. Nekem megérte a "kínlódás", mert a gyerekeim nagyon boldogok voltak azon a pár balatoni napon. És az odaút a kényelmes járaton, mint írtam, igazán rendben volt, ha minden járat ilyen feltételeket nyújtana, eszembe nem jutna autóvásárláson gondolkozni és szüntelen csak dicsőíteném a MÁV-ot. De egész más, még "kínlódósabb" tapasztalataim is vannak. A "zöldek álma" meg, amire utalsz, valljuk be, nagyon távol áll jelenbéli kis magyar valóságunktól, bár nyilván sűrített vonatközlekedés képét érdemes dédelgetni egy autómentes világról ábrándozva...

kanyika 2021.06.28. 11:20:01

@kmera: A szövegben több helyen az irónia eszközével éltem, a Déli pályaudvar körülményeinek érzékeltetésével arra kívántam felhívni a figyelmet , hogy ha nem leleményes az édesanya, akár még a kedvezőtlen feltételeket nyújtó pályaudvaron is ragadhat a gyermekeivel. Hozzátenném, ez esetben sem elmarasztalható. A két óra várakozás a mi esetünkben a helyi bevásárlóközpontba történő beüléssel, pihenéssel, péksüteményezéssel, légkondicionált terekben víg - a gyerekeknek kuriózum - mozgólépcsőzéssel telt, csak a prózai részletek további sorjázásával nem kívántam terhelni a tisztelt publikumot.

Sir Gombóc 2021.06.28. 14:55:01

@Real_Time: na most mutattad meg, hogy fogalmad sincs a témáról! Itthon nem az ETCS az egyetlen vonatbefolyásoló és 60 éves gépekbe sincs beépítve. Tehát ezt rosszul tudod.
Viszont ajánlom figyelmedbe az SBB eredetileg Re 4/4 sorozatú gépeit, amelyek a 1960-as évektől voltak beszerezve, többször korszerűsítették őket és bizony az ETCS beépítés is megtörtént a még használatban levō gépek egy részébe.

Sir Gombóc 2021.06.28. 14:56:51

@A Joda visszatér: van olyan, ami a kép készítése idején az 50 éves kort közelítette.

Sir Gombóc 2021.06.28. 15:00:04

@Sir Gombóc: az 1044-ből, 1144 lett, ha nem tudtad volna. Tehát azok a gépek is átépültek már.

Sir Gombóc 2021.06.28. 15:06:10

@Sir Gombóc: Re 4/4 II, mai nevén Re 420 sorozat.

KissGecihuszár 2021.06.28. 15:53:14

@BOAR: te pedig egy unintelligens büdös kretén paraszt! Semmi érvelés, csak a suttyó tempó; sajnos, van belőletek bőven ebben az országban, ezért is van még most is bolsevik maffia fidesz kormányunk!

Real_Time 2021.06.28. 18:15:26

@Sir Gombóc: Az ETCS viszont az egyetlen amelyik Európában is használatos, a magyar éberségivel egybekötött buherálásokat nem számítom vonatbefolyásoló berendezésnek, és tény hogy azok nem is érdekelnek. Remélem unokáidat is majd a V43-as viszi, csak hogy büszke lehess rá.

Boar. 2021.06.30. 14:26:32

@KissGecihuszár: Egy ilyen agyatlan sötét bunkónak aki azt hiszi, egy koszvadt verdától ő majd valaki lesz, mivel érveljek?
A legmélyebb proli tempó amikor elkezd valaki egy tucatautóval villogni, azt gondolván, hogy ettől majd ő lesz az élet császára...
Nem öcsém, nem néznek istenkirálynak a szakadt verdáddal...csak hülyének...
süti beállítások módosítása